Powered By Blogger

ALL ABOUT MYSELF

My photo
nama diberi Muhammad Aizat Bin Ismail..mempunyai 6 org adik beradik dan aku yg bongsu.asal serdang,selangor..sekarang nie aku blaja kat UiTM Shah Alam..ambil jurusan diploma pengajian sukan..sekarang dah semester 2..perjalanan still jauh lagi..still ade 4 sem yg perlu ditempuhi..harap sem2 dpan dpt result yg cemerlang..dan dapat mnamatkan pgajiaan dgn result yang boleh dibanggakan!!!InsyaALLAH..

HARI KETIGA

pagi 2 bgun kul 5 lagi..tdo plak lambat..ngantok gler..tp nak wat camne, terpakse la tahan..mule2 ktorg solat subuh berjemaah same2..pastu ktorg wat senaman 1 malaysia..pastu ktorg sarapan same2..tp xsume sarapan same2..group yang wat jungle trekking bungkus je sarapan 2..sebab drang kene masuk utan awal..selesai je makan..ktorg bkumpul balik kat tanah lapang kat depan khemah pnempatan..ktorg maen permainan botol..hahahaha..time permainan nie aku kene nanyi plak sebab aku tegagap ckit..ape lagi..tpakse la tunjukkan bakat yang memang da lame tpendam 2..hehehehe..aku nanyi lagu salam sejahtera..time 2, lagu 2 je yang aku igat dalam kepale..so nanyi la..time nanyi 2 bukan maen menggeletar kaki aku..pastu ktorg maen pmainan ala2 action kamen..tengah hari 2..group tasik bera disuruh bkumpul kat bawah khemah pusat utk diberi taklimat pasal survival..dalam taklimat 2 ktorg diberi tau pasal perkara2 yang patut dibuat mase survival ngan perkara yang xpatut dibuat mase survival 2 nanti..pastu ktorg diberi tau pasal barg2 yang kne bawa mase survival 2..antara barng2nye..baju ujan..sweater..air..parang..sejadah..kain pelikat..mastin..ngan surah yasin..ktorg kene bahagi 2 group ktorg sebab nak 6 org je dalam 1 kumpulan..so aku dapat group ngan adi,amer,arni,saiful ngan mashitah pastu ktorg disuruh bkumpul dekat jeti..pastu ktorg disurh pakai PFD pastu masuk dalam tasik..pastu ktorg disuruh menyelam sampai semua bahagian basah..abes je brendam dalam tasik 2..ktorg kne tggu bot sampai uttk bawak ktorg kat tempat survival..sebelum 2..aku ngan ade 2 org pompuan dari UiTM Jengka tolg antakan PFD kat jeti utk budak2 trekking naik bot..pastu ktorg balik2 kat jeti utama..pastu tunggu lagi ketibaan bot utk bawak ktorg g tempat survival..Bile bot sampai ktorg pun naik..jauh gak la perjalanan utk g tapak survival 2..pas beberapa minit ktorg pun sampai kat tempat survival 2.sebelum 2 ktorg diigatkan balik pasal perkara2 pnting dalam survival nie ngan kod utk ktorg gune bile nampak ade org datang kat ktorg time survival..pastu ktorg dibawak oleh cik fasi kat tapak survival ktorg..sampai je kat tapak 2,ktorg diberi tau pasal arah kiblat..pastu ktorg pun ditanggalkan..survival pun bermula..ktorg bahagikan tugas masing2..aku ngna saiful cari kayu..pastu mashitah bersihkan kawasan kem..amir ngan arni pasang fly sheeets utk ktorg berteduh..pas sume 2 siap ktorg pun muke try utk nyalakan api..ktorg bukak mastin yang ktorg dapat..dalam 2 ade beras,3 batang mancis,garam ngan tepung..cik2 fasi kate ktorg dapat sekotak mancis..tertipu sudah..ktorg try nyalakan api guna 3 batang mancis 2..cubaan pertama gagal..cubaan kedua pun gagal..tinggal la sebatang mancis..pastu ktorg try la..xberjaye gak..pastu macm2 care ktorg wat..ktorg try gune care gosokkan kayu kat abu kayu..x berjaya gak..so ktorg duduk la dalam gelap..xbeberapa lame pastu, lame la jugak ade cik2 fasi datang utk bantu ktorg nyalakan api..cik fasi 2 suruh ktorg kutip ranting2 kayu ngan daun kering..pastu ktorg diberi fire starter ngan sebatang mancis..setelah berhempas pulas utk nyalakan api 2 ngan bantuan cik2 fasi..akhirnye ktorg dapat gak nyalakan api 2..thanx 2 cik2 fasi yang tolg ktorg..pastu ktorg same2 jage api 2..ngan gilir2 kutip daun ngan kayu..pastu ktorg gilir2 tdo..mule2 aku ngan arni jage api..pastu aku ngan saiful,,pastu aku kejut amir utk ganti aku..xtahan..ngantok gler..pastu aku tersedar..aku tgk adi ngan saiful tgh jage api..time 2 api ktorg da jadi kecik..kayu api pun da abis..nak cari xnampak..gelap..ktorg cube2 rabe,xjmpe..daun2 kering pun ktorg xdpt..bile ari da mule cerah..api plak time2 da nyawa-nyawa ikan..ktorg pun start cari kayu api ngan daun kering..dapat jgk ktorg naikkan balik api 2..pastu ktorg masak sarapan..ktorg wat bubur..dgn air,beras ngan sedikit garam jadi jgak lah bubur ktorg..ktorg makan same2..sudu xde..ktorg capai la pe yang ade..ktorg gune daun utk makan bubur 2..sedap jugak bubur 2..berselere ktorg makan..tapi saiful xmakan..xlalu katenye..pastu dgn teh yang ade,ktorg wat air..pas basuh mastin,ktorg wat air teh dalam 2..jadi teh o ais ktorg wat sebab air teh ktorg 2 jadi sejuk..fuhhhhh..lege tekak..mase ktrog makan2, ade 2 org fasi datang tapak survival ktorg suh ktorg kemas balik tapak 2 macam mase mule2 ktorg datang..abes je makan,ktorg kemas balim tapak 2..selesai je kemas,ktorg dibawak ke tmpat ktorg turun dari bot 2..pas sume group dikumpulkan..stiap group disuruh utk anta wakil tuk ceritakan balik pengalaman mase survival 2..group aku anta adi sebagai wakil..abes je sume wakil cerite pengalaman masing2..ktorg ade aktiviti laen plak..ktorg kene wat orieentering..group ktorg yang dipecahkan due mase survival 2 digabungkan balik..ktorg diberi mase 30 minit utk stiap checkpoint..pas selesai siapkan checkpoint..ktorg kne swap ngan group gunung  .Group ktorg ke-3 terpantas siapkan sume checkpoint..pastu ktorg berehat sambil tggu bot sampai utk bawak ktorg ke tapak khemah..sampai je kat tapak khemah ktorg makan..menu time 2 bubur..fuhhh..time 2 plak tgh lapa gler..ktorg ape g..makan la puas2..tamat la ari ketiga..

0 comments: