Powered By Blogger

ALL ABOUT MYSELF

My photo
nama diberi Muhammad Aizat Bin Ismail..mempunyai 6 org adik beradik dan aku yg bongsu.asal serdang,selangor..sekarang nie aku blaja kat UiTM Shah Alam..ambil jurusan diploma pengajian sukan..sekarang dah semester 2..perjalanan still jauh lagi..still ade 4 sem yg perlu ditempuhi..harap sem2 dpan dpt result yg cemerlang..dan dapat mnamatkan pgajiaan dgn result yang boleh dibanggakan!!!InsyaALLAH..

semua tentang knotting

knotting..apa itu knotting????knotting sama la jugak dengan ikatan..ikatan nie ada byk jenis..tp yang aku blaja cume sikit je..x khatam lagi..alhamdullillah dgn adanya klas outdoor recreation,dpt la jugak aku blaja serba sedikit pasal ikatan..antara jenis2 ikatan yang aku blaja:                                        

Clove hitch
.ramai kawan2 yang confuse yang mane satu ikatan manok..so,nie aku tunjukkan..ikatan manok samalah jugak dengan clove hitch..

Bowline
cara2 nk wat ikatan ni:
mula2 wat lubang arnab..arnab keluar lubang..lari blakang pokok..pastu masuk lubang balik..terjadilah bowline knot ni..

Butterfly knot

Cara nak wat ikatan ni plak..mula2 wat lilitan kat jari 3 kali..pastu tali yang ke 3 ltak kat tengah2 antare tali yang first ngan second..pastu yang second tarik ke depan..pastu yang first dang third msuk bwah yang second..

Fisherman knot

Double Fisherman knot

Figure of eight


Double figure of eight



Half hitch
ikatan ni digunakan utk memastikan ikatan dimatikan..

Reef Knot..

ini lah dia ikatan2 yang aku da blaja dalam klas outdoor encik hisyam..seronok jgk blaja knotting ni..kalau dapat seronok le..tapi kalau xdapat buat..tension woii..hope member class dapat mahirkan sume jenis knot ni..Teruskan berusaha..semoga berjaya kawan2..


0 comments: